Update cookies preferences

Bij De Rijswaard zijn we volop bezig met de realisatie van een tweede loswal. Deze uitbreiding vergroot niet alleen onze logistieke capaciteit, maar zorgt ook voor meer flexibiliteit in de planning en een nog sterkere focus op duurzaamheid. Met de nieuwe loswal versterken we onze rol in de bouwketen en dragen we bij aan een betere doorstroming van goederen, een lagere CO2-uitstoot en betrouwbaardere leveringen voor onze klanten.

Wat is een loswal?

Een loswal is een speciaal ingerichte kade waar schepen veilig kunnen aanmeren om goederen te laden en lossen. Voor De Rijswaard betekent dit dat schepen rivierklei aanvoeren en onze bakstenen naar klanten vervoeren. De aanleg van een loswal is een investering in zowel efficiëntie als duurzaamheid. Transport over water is al eeuwenlang een betrouwbare manier van goederenvervoer en biedt vandaag de dag nog steeds enorme voordelen. Het vergt minder energie per tonkilometer, vermindert de druk op het wegennet en is veel minder gevoelig voor files en verkeersbeperkingen. Door een tweede loswal te realiseren, zetten we in op toekomstbestendigheid en zorgen we dat onze fabriek beter aansluit op de groeiende vraag en de ambities van de bouwsector.

Waarom een tweede loswal?

Met één loswal konden we al veel bereiken, maar de toenemende vraag naar duurzame transportoplossingen maakt een tweede loswal noodzakelijk. Daarbij speelt mee dat onze twee loswallen elk een eigen strategische positie hebben: één dicht bij het tasterrein en één dicht bij de kleivoorraad. Hierdoor beperken we het aantal transportbewegingen over het fabrieksterrein, wat direct bijdraagt aan minder CO2-uitstoot. De uitbreiding zorgt daarnaast voor extra capaciteit, waardoor schepen sneller kunnen laden en lossen. Dat betekent minder wachttijd aan de kade, een soepeler logistiek proces en minder piekbelasting in onze fabriek. Voor klanten vertaalt dit zich in betrouwbaardere leveringen en een stabielere planning, wat vooral belangrijk is bij grote bouwprojecten waar timing cruciaal is. Bovendien is de tweede loswal in nauw overleg met Rijkswaterstaat op palen aangelegd, om de impact op de leefomgeving van de lokale vissenpopulatie zoveel mogelijk te beperken. Zo dragen we bij aan een keten die niet alleen efficiënter en duurzamer, maar ook ecologisch verantwoord en robuuster is.

Bron: Scheepvaart is efficiënter dan wegtransport | EOS Wetenschap

Een stap in verduurzaming

Transport per schip past naadloos binnen de bredere duurzaamheidsstrategie van De Rijswaard en de bouwkeramische industrie. Terwijl wegtransport onvermijdelijk bijdraagt aan CO2-uitstoot en verkeersdrukte, biedt binnenvaart een veel milieuvriendelijker alternatief. Onze tweede loswal maakt het mogelijk om een groter deel van zowel de aanvoer van klei als de afvoer van bakstenen per schip te laten verlopen. Daarmee reduceren we niet alleen emissies, maar ook de afhankelijkheid van vrachtvervoer over de weg. Dit sluit aan bij de bredere ambities van de sector, zoals opgenomen in de Technology Roadmap Bouwkeramiek 2030, waarin verduurzaming, ketenoptimalisatie en circulaire economie centraal staan. Voor onze klanten betekent dit dat elk project waarin onze stenen worden toegepast, indirect bijdraagt aan een lagere milieu-impact. Zo bouwen we samen aan een toekomst waarin kwaliteit en duurzaamheid hand in hand gaan.

Heeft u nog vragen?

Neem gerust contact met ons op! Wij helpen u graag verder.

Contact